Öka kunskaperna om läs- och skrivsvårigheter

Debatt
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Att kunna läsa är nyckeln för att barn ska kunna ta till sig kunskap och få tillgång till den magiska värld av berättelser som finns i böcker. Det är skälet till att vi på McDonald’s varje år sprider barnböcker i Happy Meal till våra gäster, skriver Patrik Hjelte.
Foto: Fredrik Karlsson
I dag är McDonald’s och Läsrörelsen Sveriges största läsfrämjare. I snart 20 år har vi arbetat för att stimulera barns läsande, skriver Patrik Hjelte.

I dag öppnar dysleximässan i Karlstad. Mässan lyfter fram läromedel, metoder och hjälpmedel för personer med läs- och skrivsvårigheter. McDonald’s har under snart 20 år arbetat för att fler barn ska lära sig att läsa. I år sätter vi fokus på dyslexi, bland annat genom att sprida en bok om en pojke som börjar ettan och har svårt att lära sig läsa.

Omkring 5 procent av befolkningen har dyslexi, läs- och skrivsvårigheter. Det kan ge barn och unga sämre självförtroende och självkänsla. Situationer i vardagen som att skriva sms eller läsa skolböcker, kan kännas svårt. Men med stöd, träning och hjälpmedel behöver dyslexi inte vara något stort problem.

Den 4 oktober, på världsdyslexidagen, kastade vi om bokstäverna på menyskärmarna på utvalda restauranger i Sverige. Det var ett sätt att visa för våra gäster hur världen kan se ut för en person med dyslexi.

Att kunna läsa är nyckeln för att barn ska kunna ta till sig kunskap och få tillgång till den magiska värld av berättelser som finns i böcker. Det är skälet till att vi på McDonald’s varje år sprider barnböcker i Happy Meal till våra gäster. Syftet är att öka läsförmågan och läsförståelsen bland barn genom att få dem att läsa själva och tillsammans med sina föräldrar. Det är ett sätt för oss att använda vår storlek till att göra skillnad i samhället.

Bakgrunden är att den ideella föreningen Läsrörelsen kontaktade McDonald’s 2001 med ett förslag om hur vi tillsammans skulle få fler barn att läsa. Undersökningar visade att andelen småbarnsföräldrar som läste för sina barn minskade. Andra undersökningar visade att många unga vuxna hade bristande läs- och skrivförmåga.

I dag är McDonald’s och Läsrörelsen Sveriges största läsfrämjare. I snart 20 år har vi arbetat för att stimulera barns läsande. Sedan starten fram till i dag har 121 titlar av 109 olika författare och illustratörer nått nya läsare via oss. Det rör sig om hela 15,5 miljoner barnböcker i Sverige, ytterligare 6,4 miljoner i Norden – totalt 21, 9 miljoner böcker till och med 2018. Och fler ska det bli. Tack vare ett långsiktigt arbete når barnböcker hela tiden ut till nya familjer.

I år delar vi ut boken Bråkiga Bokstäver i Happy Meal. Det är en berättelse om Sigge som ska börja ettan och som har svårt att lära sig läsa. Sigge tycker att det är jobbigt att hamna efter de andra eleverna som verkar kunna alla bokstäver. Men när det står klart att Sigge har dyslexi får han hjälpmedel och träffar en speciallärare, då går det bättre. Boken belyser och ger en förståelse för hur det är att ha läs- och skrivsvårigheter. Bråkiga Bokstäver är skriven av Helena Bross och illustrerad av Mati Lepp.

McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja. Det medför både stolthet och ansvar. Just eftersom vi är stora kan vi vara en positiv kraft som påverkar samhället. Vi engagerar oss och gör skillnad i Karlstad, i Värmland och i Sverige, genom att stödja föreningar, samla in pengar till stöd för familjer med svårt sjuka barn och genom att främja läsandet bland barn.

I år hoppas jag att boken Bråkiga Bokstäver ska bidra till bra samtal mellan barn och föräldrar om läs- och skrivsvårigheter. Och att fler ska få kunskaper om behovet av stöd och hjälpmedel för personer med dyslexi.

Patrik Hjelte

Ägare McDonald’s Värmland

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.